Mitt år i ord och bilder.....

Att sammanfatta ett helt år är inte det lättaste. Det är så mycket som har hänt och så otroligt mycket som jag har fått uppleva , både bra och mindre bra händelser. Men i det stora hela så är jag väldigt glad och nöjd över mitt år...

Det som har varit absolut bäst och som verkligen toppar som nr 1 är familjens resa till Rio Piedras på Kanarieöarna. Att få 14 dagar tillsammans utan några som helst måsten , att bara ta dagen som den kommer det var superhärligt. Få möjliget att umgås och njuta av god mat och härligt väder det är lyx. Att vi sedan hade turen att goa vänner var där samtidigt, ja det är bonus :)





Det enda tråkiga var att vi missade Påsken i stugan i år. Förutom när Sanna var liten och blev jättedålig i sin astma och vi blev tvungen att åka hem akut till Umeå så har vi inte missat en enda Påsk i stugan. Påsken för oss är som en enda stor släkt träff och en möjlighet att umgås med alla goa vänner som vi har där uppe. Och våra fiske stunder som vi har (Där Viola har glänst och klått gubbarna) går inte av för hacker :) Att samlas runt elden en solig och fin dag och koka kaffe och fika det är balsam för själen. Att bara umgås utan krav och med människor som man kan vara sig själv med, det är kvalitets tid.





Och efter denna härliga tid så blev det ju en skön sommar som spenderades dels i S-holm och dels i stugan. I S-holm var det Fridas utställning som var prio ett. Jag är så otroligt stolt över denna duktiga och driftiga tjej. Frida är en vän med stort hjärta och hon har en förmåga att få var och en att känna sig älskad och betydelsefull.





Efter S- holm bar det av till mitt älskade Dikanäs. Mitt andningshål där jag bara är och där min själ laddar sina batterier . Utan Dikanäs skulle jag gå sönder så är det bara.



Sedan har vi ju haft studentfirande som tillsammans med alla nära och kära blev en helt underbar tid. Vädret var med oss och alla fick vara friska och kunde vara med. Nu har två av våra tre barn gått ut gymnasiet och tagit steget ut i vuxenvärlden. Känner mig djupt tacksam över att vi har så fina barn som gör oss så otroligt stolta som föräldrar. Vad vi har gjort för att förtjäna så här fina barn vet jag inte , men glad är jag över dom och önskar dom all lycka i framtiden.





Det absolut jobbigaste som hände detta år var när en väldigt nära och kär vän fick beskedet om att han hade cancer. Jag har aldrig trott på detta om att tiden bara kan stanna upp just här och nu men precis så käntes det när telefonsamtalet kom. Ungefär som att kliva in i ett vakum, och livet  stannade där ungefär som i en parantes.
 
Plötsligt var inte livet självklart längre....Det som man skjuter undan och inte tänker på nafsade oss i bakbenen och huvudet fylldes av en massa tankar som bara irrade hit och dit. Operationen kom och gick med en massa strul som käntes som ett hån mot våra vänner. Räcker inte beskedet för dom att leva igenom....varför allt detta tjafs med infektioner o dyl !!

Men sagta men säkert går det åt rätt håll och hoppet har återvänt med full styrka. Men det är så otroligt dumt att vi som människor (Läs jag och många med mig) inte ska ha förstånd att njuta av livet här och nu. Vi har bara ett liv, och livet är det enda som inte går i repris. Ta tillvara på det , njut av det och uppskatta det du har och använd dig av dagen i dag för i morgon är det försent. Dagen i dag kommer du aldrig att få tillbaka....


Året som varit har också gett mig möjligheten att få vara med fina och underbara vänner. Eftersom jag är den komplexa person som jag är så har jag lite svårt för att släppa andra in på livet. Varför vet jag inte, och hur jag än jobbar med mig själv så hittar jag inte knuten till det hur jag än söker med ljus och lykta i mitt inre.

Till alla mina fina vänner både nära och fjärran..... Tack för att ni finns där för mig.




Att skriva för att uttrycka mina känslor och för att hjälpa mig själv att bena upp mitt liv har följt mig genom hela mitt liv. För mig blir allt så mycket tydligare när jag får ner det i ord. Och samtidigt blir min blogg en dagbok över allt som jag får uppleva och känna och när som helst kan jag gå tillbaka och fundera över det som varit, skratta åt härliga minnen eller fundera över om det är något som jag kunde ha gjort annorlunda. Att gå tillbaka i tankar och funderingar en tid senare är väldigt lärorikt och givande, åtmistone för mig.

Tack alla ni som finns i mitt liv. Som ger mig lust och glädje , som gör att jag skrattar eller gråter. Helt enkelt för att ni är viktiga och för att ni berör mig och för att jag behöver er för att kunna andas och för att kunna leva..........






Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress